A D&D 3.0 11 alapkasztot tartalmaz, melyek a következők: Barbár, Bárd, Druida, Harcos, Kalandor, Lovag, Pap, Mágus, Vándor, Varázsló, Szerzetes. Ezek közül kell kiválasztani azt a 'foglalkozást', amihez karakterünk ért és a kasztjának megfelelő képességekkel boldogulni tud a D&D világaiban (esetemben Forgotten Realms). A könyv azt javasolja, hogy a kaszt kiválasztása után válasszunk fajt, mert a fajok némelyike jobban hajlik egy-egy kaszt szerepének a betöltésére. Például a törpék kifejezetten harcosok.
A tulajdonság értékek alapozzák meg a későbbi képességeket, így a faji módosítók közül úgy válasszunk, hogy az általunk preferált kasztnak előnyt jelentsen. Tehát, milyen jellegű karaktert szeretnénk játszani egy tulajdonságérték alapján?
Erőtől duzzadót? Akkor Barbár vagy Harcos.
Bölcs elmélkedőt? Pap, Szerzetes vagy Druida.
Karizmatikust? Lovag, Mágus vagy Bárd.
Intelligenst? Varázsló.
Ügyest? Kalandor vagy vándor.
A kasztokat lehetséges céljaik szempontjából is besoroltam. A szerzetesek a test tökéletességét (halhatatlanság, öregedés, halál nélkül) keresik, a bölcsesség mellett az ügyesség és az erő fontos nekik. A papok a lélek tökéletességét (örök élet, lélek halhatatlansága) keresik, a bölcsesség mellett az állóképesség és a karizma előnyös számukra. A druidák a természet egyensúlyát (fenntartható természet, körforgás folyamata) keresik, illetve tökéletes életformákat; bölcsességükön túl ügyességük válik előnyükre. A varázslók a természetfelettiben keresnek tökéletességet (hatalmat akarnak, urakká válni mindenek felett), amihez intelligenciájuk, ügyességük és állóképességük segítik őket.
A világomban ez a négy alapkaszt alkot olyan csoportokat, melyek a világban keresnek valamit. Ebben benne foglaltatik az is, hogy e négy társadalmi csoport sokszor verseng is egymással, nézeteltéréseiknek gyakran hangot is adva, ugyanis a területükön való kutakodás felborítja az egyensúlyt a többi résztvevő kárára. A legjobb példa erre a varázslók, ők ugyanis a mágiához szükséges tudásért feláldozzák akár a testüket, lelküket vagy a környezetüket, amit a többi csoport nem néz tétlenül. A főbb konfliktus források a következők lehetnek:
A tökéletességért folytatott harcban vagy úton, a mások által fontosnak vélt terület háttérbe szorul vagy akár el is pusztulhat. A varázslókat már említettem, ők mindig is jó konfliktus források lesznek, hiszen mindent uralni akarnak; ezzel szemben a szerzetesek csak önmaguk teste felett lehetnek urak, a lélek felett csak az istenek uralkodhatnak a papok szerint ("ne dacolj az istenekkel halandó"), míg a druidák szerint nem lehet a természeten uralkodni, ha onnan kilépünk (természetfeletti). A halált a szerzetesek és a papok is el akarják kerülni, csak más módokon, míg a druidák szerint a halál szerves és kikerülhetetlen része az életnek, ami részben egybevág a papok tanával, csak a druidák nem tudnak mit kezdeni a lélek halhatatlanságával (csak az anyag/élet és halál körforgásában hisznek).
A szerzetesek kolostorokban élnek, a papok templomaikban, a druidák a vadonban, és a varázslók az iskoláikban. Itt lép be a többi kaszt, általában a fenti 4 társaság egyikének szolgálatában.
Lovagok: akik igazából paladinok, vagyis egy istent szolgálva nagyobb hatalommal rendelkeznek, mint egy harcos nehéz vértezetben. Az ő feladatuk hát, a hatalom képviselete, legyen az földi vagy égi egyaránt. Diplomaták, de ha kell háborúkat vezetnek. A papok (egyház) által kitűzött feladatok és célok küldöttei vagy akár különféle célokkal rendelkező varázslók vezérei, annak seregének az élén.
Mágusok: olyan varázslók, akiknek zsigereiben él a mágia, született tehetségük van hozzá. A tudást keresik, nem kötődnek egyik fentebb megemlített csoporthoz sem, hacsak nem töltik be a varázslók helyét vagy nem fizetik meg őket.
Bárdok: szintén ismereteket kutatnak, de azért, hogy megőrizzék azokat, vagy akár terjesszék. Ilyenek a művészek, történészek, de kémek is lehetnek, információkat szerezve vagy figyelemelterelőként munkálkodva.
Vándorok (kalandvadászok - ranger): vadászok, fejvadászok, orgyilkosok, attól függően, hogy kinek és milyen célból dolgoznak. Levadászhatnak egy fenevadat, egy ellenséget és ellenlábast egyaránt.
Kalandorok (zsiványok - rogue): beszerzők, tolvajok (esetleg a vándor feladatát is elláthatják). Ha bármire szükséged lenne...
Barbárok: sok terület őslakosait alkotják. Gyakran kerül föléjük náluk hatalmasabb lény, aki irányítja és esetleg hadba vezeti őket, mondjuk egy varázsló.
Harcosok: lehetnének barbárok is, de ők a harcot nem csak erőből, hanem stratégiával, taktikával fűszerezik és gyakoribb a finomabb fegyvereket felhasználók köre, mint az erő alapú mentalitású barbárok között. Ők örzik a komplexumokat is, mint zsoldosok (kolostorok, templomok, varázslóiskolák, stb).